Ülkemizde ve dünyada yaşanan ekonomik gelişmeler her kesimi olduğu gibi eğitim müfettişlerimizi de etkilemiştir. Özellikle Öğretmenlik Meslek Kanunu gereği 1 Ocak 2023’ten itibaren 3600 ek gösterge ile uzman ve başöğretmenlik uygulamaları sonucunda öğretmenler ve okul müdürlerinin özlük hakları biraz daha iyileştirilmesi rağmen eğitim müfettişlerine verilmemesi, mesleki açıdan denetleme konumunda bulunan müfettişlerimizin mesleki doyum ve mali ihtiyaçlarını karşılamaktan uzak kalmasına yol açmıştır. Ayrıca farklı bakanlıklarda görev alan müfettişlerin özlük halkları bakımından da Milli Eğitim Bakanlığımıza bağlı taşra teşkilatında görev yapan eğitim müfettişlerinin maaşlarının geride kaldığı gözlenmektedir. Bu noktada;
2709 sayılı T.C. Anayasasının 10. maddesinin 1. fıkrasında; “Herkes, dil, ırk, renk, cinsiyet, siyasi düşünce, felsefi inanç, din, mezhep ve benzeri sebeplerle ayrım gözetilmeksizin kanun önünde eşittir.” hükmüne, 5. fıkrasında ise; “Devlet organları ve idare makamları bütün işlemlerinde kanun önünde eşitlik ilkesine uygun hareket etmek zorundadırlar.” hükmüne yer verilmiştir.
Yine Anayasa’nın 49. maddesinde; “Çalışma, herkesin hakkı ve ödevidir. Devlet, çalışanların hayat seviyesini yükseltmek, çalışma hayatını geliştirmek için çalışanları ve işsizleri korumak, çalışmayı desteklemek, işsizliği önlemeye elverişli ekonomik bir ortam yaratmak ve çalışma barışını sağlamak için gerekli tedbirleri alır.” hükmü,
55. maddesinde; “Ücret emeğin karşılığıdır. Devlet, çalışanların yaptıkları işe uygun adaletli bir ücret elde etmeleri ve diğer sosyal yardımlardan yararlanmaları için gerekli tedbirleri alır.” hükmü,
90/5. maddesinde; “Usulüne göre yürürlüğe konulmuş Milletlerarası antlaşmalar kanun hükmündedir. Bunlar hakkında Anayasaya aykırılık iddiası ile Anayasa Mahkemesine başvurulamaz. Usulüne göre yürürlüğe konulmuş temel hak ve özgürlüklere ilişkin milletlerarası antlaşmalarla kanunların aynı konuda farklı hükümler içermesi nedeniyle çıkabilecek uyuşmazlıklarda milletlerarası antlaşma hükümleri esas alınır.” hükmü,
6.4.1949 gün ve 9119 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı uyarınca 27.5.1949 gün ve 7217 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanan Birleşmiş Milletler İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi’nin:
23. maddesinde; “1. Herkesin çalışma, işini serbestçe seçme, adaletli ve elverişli koşullarda çalışma ve işsizliğe karşı korunma hakkı vardır.
2. Herkesin, herhangi bir ayrım gözetmeksizin, eşit iş için eşit ücrete hakkı vardır.” hükmü yer almaktadır.
Gelinen noktada sekiz yıllık bir çalışma süresinden sonra sınavla seçilen eğitim müfettişliği yardımcılığı ve ardından üç yıllık bir eğitim süreci bu durum ve mali zorluklardan doğan sorunlar nedeniyle tercih edilmemeye başlayacaktır. Eğitim sistemimizin vazgeçilmez bir parçası olan denetim sistemi zorluklarla karşı karşıya kalacaktır. Hali hazırda bu görevi sürdürenler ise mali açıdan kendilerini rahatlatabilmek için eski görevleri olan idareciliğe ve öğretmenliğe dönmeyi düşünmektedir. Öğretmenlik Meslek Kanunu’nda yapılması planlanan değişikliklerde Sendika olarak Eğitim müfettişleriyle ilgili bu sorunlarının gözden geçirilmesi, taşra teşkilatında görev yapan eğitim müfettişlerimizin özlük haklarında değişikliklerin yapılması ve daha da geliştirilmesi hususunda Milli Eğitim Bakanlığına Resmi Talepte Bulunduk.